سفارش تبلیغ
صبا ویژن
عربی مقدماتی
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • - هرگاه دو حرف هم جنس که اوّلی ساکن و دوّمی متحرّک باشد، کنار هم قرار گیرند ادغام صورت می گیرد. یعنی یکی از دو حرف را نوشته به آن  ـّـ  می دهند و حرکت حرف دوّم را به تشدید داده حرف مشدّد را با تأکید و ثقیل تر می خوانند. مانند:  ضِدٌّ  که در اصل  ضِدْدٌ  بوده، از آنجا که حرکت حرف دوّم به تشدید داده می شود در مورد کسره جائز است که زیر تشدید یا در زیر حرف مشدّد گذاشته شود. مانند:  عَلِّمْ  یا  عَلّ‍ِمْ ؛ امّا حرکت فتحه و ضمّه باید در بالای تشدید گذارده شود.

    امّا اگر هر دو حرف هم جنس متحرّک باشند، باید نخست حرف اوّل را ساکن و آنگاه دو حرف را در هم ادغام کرد. در این مورد دو صورت اتّفاق می افتد.

    1- اگر ما قبل این دو حرف، ساکن باشد، حرکت حرف اوّل را به آن داده، سپس ادغام می کنیم. مانند: یَمْدُدُ > یَمُدْدُ > یَمُدُّ

    2- اگر ما قبل این دو حرف نیز متحرّک باشد، حرکت حرف اوّل را اسقاط کرده سپس حرف شدّ می سازیم. مانند:    مَدَدَ > مَدْدَ > مَدَّ

    تبصره1: اگر دو حرف هم جنس کنار هم قرار گیرند که اوّلی متحرّک و دوّمی ساکن باشد، در فعل اگر سکون حرف دوّم بواسطه ضمیر متّصل پس از آن دو باشد، فکّ ادغام (عدم ادغام) واجب، یعنی ادغام محال است. مثل:  مَدَدْتَ ؛ و الّا ادغام ممکن است. مثل:  لَمْ یَمُدَّ  و  لَمْ یَمْدُدْ  که هر دو حالت ممکن است.

    تبصره2: هیچگاه حرف اوّل کلمه مشدّد نمی شود، چون ابتدا به ساکن در عربی محال است.



    دمشقی ::: سه شنبه 87/1/13::: ساعت 11:21 صبح
    نظرات دیگران: نظر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 8
    بازدید دیروز: 13
    کل بازدید :72472

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    عربی مقدماتی

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<